Windtree: Hymn for the West for Orchestra는 신라10구체 향가 중 월명대사의 제망매가에 대한 음악적 재해석으로, 월명은 일찍 죽은 누이를 위하여 제를 올리면서 쓴 제망매가에서 인생에 대한 허무함과 사후세계에 대한 기대감을 표출했는데, 서양음악을 작곡하는 동양작곡가에게 마치 서쪽과 동쪽이 사후와 현세인 것 같은 느낌을 갖게 할 때가 있다. 음악적 구성은10구체의 구성과 각 연의 주제는 추상적으로, 주관적으로 재해석되어 10개의 구성으로 나타내지며, 팀파니주제의 주제음정구성(DBFEC)이나, 장/단2도의 구성음정들은 바람과 같은 추상적 이미지들을 표현하기 위하여 사용되었다. 마지막 코다에서 도입부에서 드러나던 모티브가 약하게 반복되면, 아주 느림 템포와 여린 강략으로 음향전체가 작은 움직임으로 사라진다.
작품해설(영문)
Windtree: Hymn for the West for orchestra is inspired by the poem "Funeral Song for My Dead Sister" (760 A.D.) by Wall Myung, a well known monk in Shin Ra, an ancient kingdom in Korea. The title of the piece reflects the Buddhist belief that the world of the dead is located in the West. ”Funeral Song for My Dead Sister” was originally written in a ten-stanza form called Hyang ga in the language that preceded Korean called Hyang chal. A summary of the poem is as follows: fear of death and emotions regarding his dead sister; emptiness of life; faith in Buddhism.
Windtree: Hymn for the West for orchestra consists of ten sections, grouped into two larger parts. The structure of my work is inspired by the poem illustrating the imagination, spiritualism, and mythology. I have created a motive on timpani (D-B-F-E-C) which is a combination ofsecond, third and tritone, to symbolize the fearful and dramatic images carried in the poem. It has been used throughout the piece.