한국현대음악

관현악을 위한 2장

작곡가
백병동
작품연도
1996년
카테고리
양악 - 기악 - 합주 - 관현악합주

작품해설

“관현악을 위한 2장”은 1996년 작품이다. “9월에” 이후 오랜 동안 관현악곡을 쓰지 못한 것은 마음의 치유 때문일까? 아무튼 그 동안에 세상도 많이 바뀌고 나의 생각도 편안해졌다. Back to Bach라는 유명한 구호를 새기면서 고전에의 회귀가 무엇인가를 생각하게 되었고 작곡 생활 40년의 시점에서 새삼스럽게 코랄과 파사칼리아를 되새겨 보았다. 코랄은 5도를 주축으로 이끈음을 배제하는 선율로 되어 있고 파사칼리아는 G음에서 확산되는 음정을 수평과 수직으로 구성하였다. 도입부의 팡파레는 이것저것 짜증나는 일에 대한 울분의 토로이기도 하고 현대와 Bach를 연결하는 이율배반적 고민이기도 하다.

(백병동 관현악 작품 (음반) - 백병동)

작품해설(영문)

After “September”, I had not produced any orchestral work, ongoing a sort of sentimental recovery. But as time went by, I was finally more at ease with myself as well as my thought. Reflecting upon the famous slogan “Back to BACH” I thought about returning to old classical forms and, after forty years of creative activities, I suddenly found myself attracted to old baroque forms, Choral and Passacaglia.
“Choral” is based on a melody which is built upon the cycle of fifths where the absence of the leading tone is prominent. On the other hand, “Passacaglia” explores the intervals derived from the note G and uses them as a means of horizontal and vertical expansions. The fanfare in the introductory section is both an outburst of anger one experiences in real life and a paradoxal dilemma connecting two worlds ours and Bach’s

(Paik, Byung-dong Orchestral Works (CD) - Paik, Byung-dong)

연주정보

연주일
2000. 9. 4
연주장소
호암아트홀
연주
부천필하모닉 오케스트라
지휘
임헌정

멀티미디어 콘텐츠