한국현대음악

가야금과 25현금을 위한 "농·학(弄·鶴)"

작곡가
백병동
카테고리
양악 - 기악 - 실내악 - 2중주

작품해설

농·학은 본 공연을 위해 위촉된 곡으로 줄을 가지고 논다는 의미의 농(弄)은 역동적이고 화려한 소리를, 고고한 학과 같은 선비정신을 의미하는 학(鶴)은 정적이고 절제된 소리를 표현한 것이다.
이 곡은 산조 가야금과 25현금을 위한 이중주곡으로, 두 연주자가 상호 교감에 의해서 연주 때마다 새로운 창조가 가능하도록 고안되어 있다. 두 악기는 서로 상반된 성격의 10개의 악절을 갖는데, 산조 가야금은 전통적인 주법이 많이 나타나고, 25현금은 주로 빠른 passage를 연주하도록 되어 있다.
우리는 각자의 10개의 악절을 우리가 의도한 구성에 의해 같이 혹은 혼자 연주하며, 음악적 필요에 따라 반복과 즉흥연주를 한다. 악절마다 마디의 수나 리듬 등이 다양하여 특히 연주자의 음악적 해석과 음악적 아이디어에 따라 많은 변화가 가능하다.
전통 가야금과 개량 가야금이 보이는 음색, 주법, 음역 등의 차이들을 대비시키는 동시에 조화로운 음악을 만들기 우해 고민하였다. 연습을 거듭하며 창조의 희열도 느낄 수 있었고, 다음에 이루어질 새로운 창조에 대한 기대감을 갖게 하는 곡이다.

(가야금 솔로이스츠 JUL 작곡가 시리즈 Ⅱ 백병동(음반) - 작품 해설: 김진경)

작품해설(영문)

"Nong-Hak" was commissioned for the first concert of the Gayageum ensemble jul.
The name literally means "to play and flirt with the strings." Nong (vibrato) represents aggressiveness and brilliance, while hak (crane) is linked with the spirit of seonbi (scholar), characterized by stillness and elegance.
This is a duet for Gayageum and its 25 string variant, in which the two performers can freely improvise in their interactive performance. Each instrument has its 10 motives with contrasting styles, showcasting traditional techniques used in sanjo. The 25 string Gayageum has the faster passages.
We each play, together or seperately, our ten passages in our own way, using repetition and improvisation. This means that a great range of variation is possible, depending on the musical interpretation and ideas of the performer.
This piece contrasts and harmonizes the traditional Gayageum with its modern, modified version in terms of tone color, technique, and tonal range. Each performance session brings us the joy of creating somthing new and makes us look forward to our next meeting.

(Gayageum Soloists JUL Composer Series Ⅱ, ByungDong Paik(CD) - Jinkyung Kim)

멀티미디어 콘텐츠