한국현대음악

엘가의 “사랑의 인사” 주제에 의한 두 대의 피아노를 위한 “환상적 변주곡”

작곡가
이영자
작품연도
2007년
카테고리
양악 - 기악 - 실내악 - 2중주

작품해설

느린 서주부와 여덟 개의 변주곡을 다섯 악장으로 펼친 '환상적 변주곡'은 Edward Elgar의 "사랑의 인사"를 주제로 정규의 변주곡 형식을 떠나 주제에 앞서 자유롭게 환상이 솟는 대로 음악의 꽃을 피었다. 무르익은 후기 낭만파에 속하는 Elgar의 음악은 영국이라는 국민적 특성의 울타리 안에 화려함과 격정적 특색은 배제하는 반면 단아하고 담백한 귀족적 낭만을 짙게 표현하고 있다. 이 작품은 poly-metrical (복합박자), polyrhythmic (복합 리듬), polytonal (다(多) 조성)과 poly-chordal (복합화음)적인 어법으로 불균형의 미학(美學)을 담고 있다.

나의 유년시절 나의 어머니께서 불러주신 유일한 노래인 박태준(1900~1986)의 "오빠 생각"을 이 변주곡에 용해시켜 동양과 서양의 동 시대적 미학을 대위법적으로 처리하여 창작예술의 하나가 되는 철학으로 표현하면서 21세기의 신(新) 낭만의 사유를 노래하였다.

(피아노 : 이향아, 한난이)

(음반) 이영자 작곡 모음집 VOL.Ⅲ 국악 & 실내악

작품해설(영문)

The 'Variations-Fantasie for two pianos' is based on the theme of "Salut d'Amour" by Edward Elgar. The musical language of Elgar, a representative of the late 19th century Romantic era. unfolds a language of elegance embedded in the British aristocratic romanticism, excluding all superfluous brilliance and passion, Composed of a slow introductory section and eight variations, the piece comprises five movements. Unlike the traditional variations scheme of introducting the main theme at the beginning, the two pianos introduce melodies that spring out in a fantasy-like manner, free and detached from the traditional context. Furthermore, the presences of poly-metrical, polyrhythmic, polytonal and poly-chordal languages intensify the beauty of disparity. Along with the theme of "Salut d'Amour", a Korean nursery rhyme, "Opa Saeng Kak" ("Remembering My Brother")is introduced and developed throughout the piece. This children's song, written by Tae Joon PARK, was the only song my mother knew and sang to me when I was child. These two main themes, symbolizing the Eastern and the Western sentiments, are dissolved and treated contrapuntally, creating a unifying language of philosophy that best expressed the concept of the New-Romanticism of the 21st century.

(Pianos : Hyang Ah LEE /Nany HAN)

(CD) Young Ja Lee Korean Traditional Music & Ensemble Music

연주정보

연주장소
금호아트홀(2008.11)

멀티미디어 콘텐츠